Brugklassen ronden duurzaamheidsproject af met inspirerende informatiemarkt

Kleding, vervoer, voeding, energie- en waterverbruik, natuurbeheer en recycling… de afgelopen weken zijn de brugklassen van locatie Bentinckspark aan de slag gegaan met deze thema’s in het project Duurzaamheid. Afgelopen week werd het project afgerond met een informatiemarkt, waar de leerlingen hun bevindingen en oplossingen presenteerden aan veel belangstellenden.  

“Tijdens de lessen Nederlands hebben de brugklassers gewerkt aan het project Duurzaamheid. In groepjes hebben ze uitgezocht wat duurzaamheid betekent en vervolgens is elke groep met één thema op het gebied van duurzaamheid aan de slag gegaan”, vertelt docente Ilse Cornelissen. Tijdens de lessen hebben de leerlingen geleerd hoe zij een onderzoek kunnen opzetten en uitvoeren. Op basis van dat onderzoek gingen de groepen aan de slag met het ontwikkelen van een ontwerp. Dat resulteerde in een bijzonder eindproduct: een informatiemarkt met inspirerende presentaties over hun bevindingen én oplossingen.

Leren en inspireren

“Duurzaamheid is een thema waar veel mensen een mening over hebben. Maar om tot goede duurzame oplossingen te komen, is het belangrijk om onderzoek te doen. Dat hebben jullie gedaan. Vandaag mogen jullie laten zien wat jullie daarvan geleerd hebben en daarmee anderen inspireren. Veel plezier daarbij!”, zei bestuurder Albert Weishaupt tegen de leerlingen bij de opening van de informatiemarkt. Drie dagen lang was de aula van locatie Bentinckspark ’s middags omgetoverd tot marktlocatie. Ilse: “Op de informatiemarkt vertelden alle groepen wat voor onderzoek zij hebben uitgevoerd en welke duurzame oplossingen zij hebben bedacht. Ouders, broers, zussen, opa’s en oma’s waren uitgenodigd om te kijken en te luisteren naar alle mooie eindpresentaties. Ook wethouder Jeroen Westendorp was aanwezig.”

Duurzame alternatieven

De leerlingen verrasten met inspirerende oplossingen. “Eén groep was bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van een app. Deze app maakt het mogelijk om bij producten in een supermarkt duurzamere alternatieven te zien. Zo kun je bewuster boodschappen doen, aldus de leerlingen”, zegt Ilse. “Een andere groep bedacht een concept voor een tweedehands winkel met daarbij een soort bar waar je vegan en vegetarisch kunt lunchen en borrelen. Dit concept hebben ze helemaal uitgewerkt in Sims en ook maakten ze een erg mooie, overtuigende folder. Erg leuk om met leerlingen op deze manier met duurzaamheid bezig te zijn!”

Menu