Gezonde school

Op het RvEC vinden we het belangrijk om bij te dragen aan een gezonde ontwikkeling en leefstijl van onze leerlingen. Gezonde leerlingen presteren beter. Daarom is er op onze school veel aandacht voor de pijlers van de Gezonde School: educatie, signaleren, schoolomgeving en beleid.

Educatie

In de klas schenken we aandacht aan gezondheid. In de lessen biologie, verzorging en BSM (bewegen, sport en maatschappij) leer je bijvoorbeeld over het belang van beweging, de voordelen van goede voeding en eetgewoonten en over de slechte invloed van alcohol op de hersenen. Met theorie en in de praktijk helpen we je om de beste keuzes te maken.

Wist je dat het RvEC in 2018 de tweede plaats heeft behaald in de verkiezing Sportiefste VO-school van Nederland?

Signaleren

Op onze school is regelmatig een schoolarts of jeugdverpleegkundige aanwezig. In de tweede en de vierde klas heb je een individuele afspraak met één van hen. Je wordt gemeten, gewogen en gaat in gesprek over voeding. Zo kun je eventuele gezondheidsproblemen op tijd signaleren. Je ouders worden uitgenodigd voor informatieavonden op school en workshops van GGD Drenthe en andere zorgorganisaties.

Schoolomgeving

Ons onderwijs vindt plaats in nieuwe schoolgebouwen met moderne (praktijk)lokalen en goede ventilatie. Je gezond gedragen is het makkelijkste in een gezonde en beweegvriendelijke omgeving. Onze gezonde schoolkantines zijn bekroond met een gouden schaal. Je kunt er vooral veel gezonde producten kopen, zoals gezonde broodjes en fruit. Ook hebben we een watertap met gratis water en fruitwater. Ons schoolterrein is rookvrij.

Beleid

Alle maatregelen voor de gezondheid van leerlingen zijn vastgelegd in een schoolbeleid. We hebben regels over voeding, beweging en meer. Deze worden elk jaar met de leerlingenraad en de directie besproken.