Vanaf schooljaar 2023-2024 biedt het RvEC een praktijkgericht programma in de mavo. “We vinden het belangrijk dat leerlingen onderwijs krijgen dat hen goed voorbereidt op wat een vervolgopleiding en het bedrijfsleven van hen vraagt. Dit programma geeft daar een mooie invulling aan”, zegt afdelingsleider Aard Ekkel. “En dan ook nog eens op een manier die leerlingen aanspreekt”, vult docent Matthijs Jansen aan. “We kunnen met trots zeggen dat dit pilotjaar een succes was en naar meer smaakt.”
In de derde en vierde klas van de mavo werken leerlingen wekelijks een hele middag aan projecten tijdens het praktijkgerichte programma. In deze projecten voeren de leerlingen in groepjes levensechte opdrachten uit van bedrijven in de regio. Ze werken samen aan een oplossing waarmee de opdrachtgever echt geholpen is. Naast de opdrachten lopen de leerlingen stage. “Het programma is gekoppeld aan loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)”, vertelt Aard. “In de opdrachten en tijdens de stage komen leerlingen van alles te weten over beroepen en opleidingen. Zo kunnen ze zelf beter en bewuster keuzes maken voor hun eigen toekomst.” Matthijs: “De leerlingen hebben bijvoorbeeld gewerkt aan het ontwerpen van een expositieruimte in de boven- en ondergrondse bunkers in Nieuw Balinge. Daar kwam van alles bij kijken. Op welke manieren kan je voorwerpen het beste laten zien? Hoe maak je optimaal gebruik van een ruimte, die ook nog eens geen rechte wanden heeft? Hoe ga je om met de vochtige omstandigheden in zo’n bunker? De ene leerling kruipt in de huid van een binnenhuisarchitect, terwijl een ander zich als installateur verdiept in de technische aspecten van klimaatbeheersing. Zo kiest iedere leerling een deel van de opdracht die hem het leukste lijkt of waar hij meer van wil weten en komt hij al een beetje te weten of dat een richting is die hij later op wil.”
Werken aan vaardigheden
Naast beroepenoriëntatie werken de leerlingen in het praktijkgerichte programma aan vaardigheden. “De stage regelen de leerlingen bijvoorbeeld helemaal zelf”, vertelt Matthijs. “Ze kiezen de stageplek uit en vervolgens moeten ze zelf een e-mail schrijven of bellen. Natuurlijk begeleiden we ze daarbij. Hoe schrijf je een goede e-mail? Hoe bereid je een gesprek voor? Het is mooi om te zien hoe leerlingen, die dit heel spannend vinden, zichzelf overwinnen en toch die telefoon pakken.” Aard en Matthijs zijn heel tevreden over hoe dit eerste jaar heeft uitgepakt. Aard: “De komende jaren willen we dit programma verder uitbouwen door al in leerjaar 1 en 2 aan vaardigheden te werken die ze in leerjaar 3 nodig hebben bij de opdrachten en de stage. Zo zijn de leerlingen straks nog beter voorbereid op hun toekomst na het RvEC.”
Praktijkleren: leuk en leerzaam!
Lynn Smit en Wesley Kuipers zitten allebei in mavo 3 en vertellen over het praktijkgerichte programma. “Alles binnen dit programma regel je zelf”, vertelt Wesley. “Hoe je de opdrachten in een groepje gaat aanpakken en de taken gaat verdelen, het plannen en regelen van je stage, alles. Daardoor wordt het je eigen verantwoordelijkheid en daar leer je van.” In het begin vonden ze dat best spannend, maar de begeleiding van de docenten was heel goed. Uiteindelijk zijn ze allebei blij met de ervaringen die ze hebben opgedaan. Lynn: “Ik heb handige vaardigheden geleerd die ik straks nodig heb tijdens de vervolgopleiding.” Omdat de leerlingen binnen de projecten kunnen kiezen waar ze zich mee bezig willen houden, is het meestal ook heel leuk om aan de opdrachten te werken. Wesley: “De opdrachten zijn gekoppeld aan beroepen en iedereen in het groepje kiest een beroep. Dat lijkt op hoe het straks ook in het echt is en dat maakt het leuk.”
Lynn vond het vooral fijn om echt praktisch bezig te zijn. Op dit moment is ze nog bezig met haar stage bij een bakker in Hollandscheveld. “Ik wilde graag weten hoe het achter de schermen werkt bij een bakkerij. Normaal kom ik er alleen als klant. Ook was ik benieuwd of deze richting bij mij past. Inmiddels weet ik dat ik het werk als bijbaantje leuk vind, maar dat ik later wat anders wil gaan doen. Het is handig om dat nu al te weten.” Wesley heeft stage gelopen bij zijn docent natuurkunde op de Voltastraat. “Een baan als vrachtwagenchauffeur in het leger lijkt me mooi, maar ik vind natuurkunde ook een prachtig vak. Ik twijfel of ik daar later als docent mee aan de slag wil, dus de stage was een perfecte kans om dat te ontdekken.” Hoewel Wesley nog steeds niet zeker is over welke vervolgopleiding het moet worden, weet hij nu wel dat lesgeven iets voor hem zou kunnen zijn. “Ik vond het echt heel leuk om te doen.” Zo zijn Wesley en Lynn allebei wat verder gekomen in het kiezen van een vervolgopleiding. Gelukkig hebben ze nog wel even, voordat ze een definitieve keuze moeten maken.
Vraagstuk voor onze leerlingen?
Heeft u in uw eigen bedrijf of bij het bedrijf waar u werkzaam bent een leuk vraagstuk waar onze leerlingen over kunnen nadenken? Wij houden ons aanbevolen! U kunt contact opnemen met Aard Ekkel ([email protected]) of Matthijs Jansen ([email protected]).
Dit interview is gepubliceerd in ons oudermagazine: Ouders van Roelof zomer 2024