Nieuwsgierig namen ruim veertig technasiumleerlingen plaats in de collegebanken van locatie Bentinckspark. Ze worden bijgepraat over een nieuw project waar ze de komende acht weken mee aan de slag gaan. De exacte opdracht is tot dan toe nog niet bekend. Op de vraag wie Vincent van Gogh kent, komen verrassend veel antwoorden. Het mag dan wel 140 jaar geleden zijn dat hij voet op Drentse bodem zette, de leerlingen weten allemaal wie het is en wat hij deed. En dat oor… dat was ze ook niet ontgaan!
In het Van Gogh jaar 2023 en het twintigjarige bestaan van het Van Gogh Huis Drenthe is het de bedoeling zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met de belangrijke Drentse periode van Van Gogh. Maar genieten van kunst is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Zo’n 130 leerlingen van de technasiumafdelingen van het Roelof van Echten College, de Nieuwe Veste Coevorden en Hardenberg en het Hondsrug College uit Emmen krijgen daarom de vraag een oplossing te bedenken voor het beleefbaar maken van kunst voor blinden en slechtzienden. Het gaat om drie werken die Van Gogh heeft gemaakt in de tijd dat hij in Drenthe verbleef: Onkruid verbrandende boer, Turfboot met twee figuren en de Ophaalbrug bij Veenoord.
Heily Stoel-Snater van Van Gogh Huis Drenthe overhandigt de opdracht aan een van de leerlingen.
Aan de slag
Het Van Gogh Huis Drenthe is nu gesloten in verband met een verbouwing. Door oud-technasiumleerlingen uit Emmen is er daarom een filmpje opgenomen waarin de leerlingen een inkijkje krijgen in het museale huis en Vincent van Gogh hen vertelt over zijn periode in Drenthe. Daarna is het tijd om de drie werken van Vincent eens nader te bekijken. In een rondgang met de vraag ‘wat zie je?’ komen verrassende opmerkingen voorbij: “Mooi en knap gedaan. Heel rustig en weinig kleuren.” Een van de leerlingen merkt op: “Ik zie eenzaamheid in de schilderijen.” De leerlingen hebben er duidelijk kijk op, maar zitten ook nog met een boel vragen. Want hoe maak je nou iets zichtbaar voor iemand die (bijna) niets ziet?
Hulp en advies
De leerlingen hoeven deze opdracht niet alleen te doen. Vooronderzoek doen is belangrijk in hun opleiding. Naast de begeleiding die ze krijgen van hun docenten komt er een ervaringsdeskundige langs in de klas om te vertellen hoe het is om niet (goed) te kunnen zien, gaan de leerlingen zelf in een museum ervaren hoe het is om niets te zien én zullen gemaakte prototypen getest worden door blinde en slechtziende mensen.
Beste oplossing
Op 9 juni vindt in Nieuw-Amsterdam de finale plaats. Per school worden er drie finalisten aangewezen. Per schilderij zal een deskundige jury uiteindelijk één team uitkiezen met de beste oplossing. Uiteraard is het de bedoeling dat de beste oplossing ook een plekje krijgt in het Van Gogh Huis Drenthe!
Dit project wordt mogelijk gemaakt door provincie Drenthe.