Technasiumleerlingen doen met eigen zonneboot mee aan The Ultimate Solar Boat Challenge: “Ons doel? Finishen!”

“Ik hoorde de woorden boot, water, zonnepanelen… toen was ik overtuigd: The Ultimate Solar Boat Challenge is een perfect project voor mij!”, zegt 5vwo-leerling Joyce Timmermans enthousiast. Haar klasgenoten Olaf van Lottum, Nola Vos, Ruben Dekker, 5havo-leerling Mats van den Hoek en 4havo-leerling Erik Wierenga deelden haar enthousiasme. Vanuit het technasiumvak Onderzoeken & Ontwerpen vormen ze samen het team H2O&O. Als team bouwen ze een professionele zonneboot waarmee ze in juni meedoen aan een spannende race tegen andere scholenteams.

Het doel van The Ultimate Solar Boat Challenge is om jongeren enthousiast te maken voor techniek, innovatie en duurzaamheid. “In het kort houdt dit project in dat wij in een zelfgebouwde boot, aangedreven door een elektromotor die gebruikmaakt van zonne-energie, de Elfstedentocht gaan varen”, legt Mats uit. “Als school doen we voor de eerste keer mee. Dat is best spannend, maar met dit team durf ik de uitdaging zeker aan!”

Van bouwpakket naar boot

In de werkplaats van het technasium op locatie Bentinckspark werken de zes leerlingen het hele schooljaar aan dit bijzondere project. “We zijn inmiddels al een paar maanden bezig. De boot kwam als bouwpakket binnen. We moesten ‘m zelf helemaal in elkaar zetten. Hoe we dat deden, moesten we zelf uitvinden. Het is geen ultiem Lego-pakket”, zegt Joyce. Erik vult aan: “We mogen zelfstandig werken en worden losgelaten, op een goede manier. Gelukkig kunnen we de hulp inschakelen van meneer Knaap, onze docent, en van een docent elektrotechniek van Windesheim. Hij helpt ons vooral met de techniek van de boot. We moeten voldoen aan een heleboel eisen en voorschriften. Juist die technische uitdaging vind ik heel gaaf.”

Teamwork

“Het project is meer dan een boot bouwen. Teamwork, tactiek, communicatie, begroten en sponsoring spelen ook een belangrijke rol”, vertelt Nola. “Als we alle kennis en vaardigheden bij elkaar brengen, kunnen we een fantastische prestatie neerzetten. Ons doel? Finishen! Als we een podiumplek halen, zou dat een mega beloning zijn.” Een podiumplek of niet, de leerlingen zijn in ieder geval blij met deze bijzondere ervaring. Olaf: “In zo’n groot project leer je samenwerken, discussiëren, onderzoeken, plannen en meer. Dat gaat meestal heel goed, maar eerlijk gezegd zou ons overleg over de planning vaak wel iets korter kunnen. We hebben allemaal onze eigen aandachtspunten en verantwoordelijkheden binnen het team, maar doen ook veel samen. Daar leren we veel van, maar het is ook gewoon heel erg leuk.” De sfeer binnen het team is top, vindt Ruben: “We werken hard, iedereen zet zich voor de volle 100% in. En daarbij hebben we het ook nog eens heel gezellig!”

Klaar voor de race

“De echte meerwaarde van het project zien de leerlingen zelf nog niet, maar ontdekken ze in hun latere leven wel. De leerlingen vormen samen een heel enthousiast team. Ze hebben de meest wilde plannen, kunnen grondig discussiëren en gaan vervolgens vol in de actie”, zegt docent Carlos Knaap. “Tot nu toe is de planning vaak een issue. Een keer een deadline missen, is geen ramp. Als begeleider is het mijn taak om het team af en toe de figuurlijke spiegel voor te houden. De vele facetten maken dit project groot en lastig. Dat geeft niet, want daar leer je veel van. Als het team zo doorgaat, zijn ze straks klaar voor de race. Ik kan niet wachten!”

Naast dit interview met de leerlingen van H2O&O staan er nog meer leuke artikelen in ons oudermagazine: Ouders van Roelof winter 2022

Menu